STRONA GŁÓWNA

SZKOŁA

DLA UCZNIÓW

DLA KANDYDATÓW

DLA RODZICÓW

KONTAKT

AKTUALNOŚCI: JAK PRZETRWAĆ ZDALNE NAUCZANIE W SZKOLE ŚREDNIEJ

Jak przetrwać zdalne nauczanie?

To pytanie zadają sobie przede wszystkim uczniowie, ale i rodzice oraz nauczyciele. Godziny spędzone przed monitorem komputera, izolacja i złudne poczucie posiadania dużej ilości wolnego czasu - to wszystko wytrąca rytm dnia z równowagi i może negatywnie oddziaływać na nasze samopoczucie.

Nowość

Trwamy już od dłuższego czasu w sytuacji, która jest dla nas…nowa. Na razie nic nie wskazuje na to, aby powrót do znanej nam rzeczywistości był szybki. Ta właśnie nowość jest dla nas najtrudniejsza. Do tej pory nasz plan dnia zapełniony był przez instytucję, która w pierwszej linii dotyczy nas wszystkich – szkołę. Mieliśmy określony harmonogram, który zewnętrznie „podejmował” za nas wiele decyzji i poniekąd brał za nas odpowiedzialność. W przypadku Was młodych ludzi, naszych uczniów i wychowanków jest to zapewne jedna z pierwszych sytuacji, gdzie musicie wykazać się umiejętnością organizowania sobie czasu pracy, sumiennością oraz pewnego rodzaju rygorem pomiędzy pracą a przyjemnościami. Sami dobrze wiemy, że nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza w domowymzaciszu, gdzie istnieje wiele innych atrakcyjniejszych aktywności. Jak sobie z tym wszystkim poradzić?

Działamy efektywnie

Przede wszystkim nie panikować i nie odkładać wszystkiego na później. Tendencja do prokrastynacji oraz lęk przed zapoznawaniem się z nawarstwiającymi się zadaniami zatacza tylko i wyłącznie błędne koło. Z każdym dniem braku aktywności zadań jest coraz więcej, a zaległości zaczynają o sobie przypominać. Powoduje to jeszcze więcej obaw i nietrudno wcale o zupełne poddanie się, „bo i tak tego wszystkiego nie ogarnę”. Warto pomyśleć o tej sytuacji w taki sposób, że to my teraz jesteśmy pnami własnego losu i że, możemy sami decydować, kiedy i jak chcemy pracować. Pomocnym w takim podejściu jest na pewno podejście skoncentrowane na zadaniu w sytuacji trudnej. Polega ono na aktywnym mierzeniu się z problemem tj. z pracą domową, zadaniem, lekcją online. Jeśli dostajecie nowe zadanie, warto je przeczytać, ocenić trudność, zorientować się,jaki jest czas realizacji i od razu zaplanować, kiedy je wykonacie. Warto prowadzić jakieś zapiski: plannery, to-do listy, kalendarze, gdzie umieszczane są zadania do wykonania, przedmiot, data wykonania, czas realizacji. Sprawdźcie sami, jaką przyjemność sprawia skreślenie ostatniej pozycji z listy do zrobienia danego dnia … Takie rozpisanie i zwizualizowanie swoich zadań, pozwoli Wam mieć sytuację pod kontrolą. Trudniej będzie Wam o czymś zapomnieć, a łatwiej zaplanować swój dzień i mieć czas na przyjemności, czy słodkie nic-nie -robienie.

 

Rzeczy ważne i nieważne

Planując zadania, te szkolne i nie tylko, warto jest brać pod uwagę wymiar pilne- niepilne oraz ważne. W pierwszej kolejności, jak intuicja podpowiada,zajmujemy się zadaniami ważnymi i pilnymi, czyli takimi które mają krótki termin realizacji, a ich nie wykonanie będzie skutkowało poważnymi i niepożądanymi konsekwencjami. Pilne i nieważne to takie zadania, które najczęściej musimy zrobić i ciężko upatrywać w tym jakiejś przyjemności czy celu w danym momencie. Jeśli jest taka możliwość, można takie zadania oddelegować komuś innemu. Niepilnymi i nieważnymi zadaniami zajmujemy się na końcu, planujemy jednak termin ich wykonania. Warto uwzględnić te aspekty przy przygotowaniu plannera.

 

Rytm dnia

Zaplanowanie dnia i wykonywanie pracy według harmonogramu niebagatelnie przyczyni się do naszego ogólnego rytmu dnia, a zarazem samopoczucia. Wstawanie zbyt późną, często po południową porą, skraca Wam czas, kiedy jesteście najbardziej aktywni i efektywni poznawczo. Po kilkunastu godzinach snu Wasze zdolności do koncentracji uwagi i szybkość pracy wcale nie ulegną poprawie, wręcz przeciwnie. Pamiętajcie o posiłkach i piciu wody-najwięcej energii zużywa nam właśnie mózg. Nieodżywiony i głodny wcale nie będzie z Wami współpracował. Zaplanujcie przerwy w pracy i nauce. Wstańcie, przejdźcie się po pokoju, otwórzcie okno. Warto pomyśleć nad wyznaczeniem konkretnego miejsca pracy, na przykład biurka. Niech ono służy tylko do pracy, a reszta otoczenia do przyjemności. Pamiętajcie, że odpoczynek tak samo, jak w przypadku zwyczajnego trybu szkolnego, przy zdalnym nauczaniu jest dla Was przewidziany. Weekendy i wieczory będą dla Was, jeśli rzetelnie i zgodnie z harmonogramem będziecie wykonywać zadania.

Trudność bycia online

Ciągłe przebywanie w sieci jest związane z bardzo dużą ilością bodźców tj. wiadomości z co najmniej kilku portali i stron internetowych, pikają nam powiadomienia oraz telefony. To wszystko zarówno rozprasza w trakcie wykonywania prac domowych, jak i powoduje ogólne zmęczenie i rozdrażnienie. To jest już kwestia bardzo indywidualna, ale jeśli ktoś czuje się przytłoczony i rozprasza się w związku z ciągłymi powiadomieniami, warto pomyśleć nad rozwiązaniem włączania trybu samolotowego, czy po prostu wyłączania dostępu do Internetu w sytuacji kiedy wykonujemy konkretne zadanie. Może to przyczynić się do skrócenia czasu oraz lepszej jakości wykonania zadania.

Niech ten czas w zmienionej rzeczywistości posłuży nam wszystkim do nabycia nowych kompetencji społecznych z zakresu organizacji czasu pracy i samokontroli. Dla całego świata jest to czas redefinicji wartości i nowego spojrzenia na wartość czasu i życia człowieka. Obyśmy wyszli z tej sytuacji zdrowi i bogatsi o nowe doświadczenia!

AM