Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Wańkowicz na Erasmusie+ po raz pierwszy!

Wańkowicz na Erasmusie+ po raz pierwszy!

Stało się! Nasi uczniowie po raz pierwszy pojechali na zagraniczne praktyki zawodowe do Grecji w ramach programu Erasmus+. Po otrzymaniu na początku 2022 roku akredytacji w programie Erasmus+ w sektorze: Kształcenie i szkolenia zawodowe, szkoła intensywnie przygotowywała wszelkie formalności do wyjazdu.

Wśród kandydatów z klas technikum wybrano 28 uczestników, którzy mieli okazję wziąć udział w zagranicznych praktykach. Byli to uczniowie wyróżniający się wzorowym lub bardzo dobrym zachowaniem, wysokimi wynikami w nauce oraz aktywnym udziałem w życiu szkoły, a także ci, którzy mają trudną sytuację materialną. Uczestnikami zostali uczniowie klas czwartych (w roku szkolnym 2022/2023), kształcący się w Technikum nr 1 w Zespole Szkół nr 1 im. Melchiora Wańkowicza w Błoniu, na kierunkach:

- technik mechatronik – 10 uczniów,

- technik logistyk – 9 uczniów,

- technik technologii żywności – 9 uczniów.

Przed wyjazdem uczestnicy odbyli zajęcia przygotowawcze z języka angielskiego (prowadząca p. Agnieszka Gortat), zajęcia kulturowo – pedagogicznych (prowadząca p. Adrianna Malik) oraz zajęcia BHP z elementami pierwszej pomocy (prowadząca p. Hanna Kossakowska). Podczas tych lekcji uczniowie mogli sobie przypomnieć przydatne zwroty codziennego użytku w języku obcym oraz utrwalić słownictwo zawodowe związane z ich kierunkami kształcenia. Na zajęciach kulturowo – pedagogicznych uczestnicy poznali historię i kulturę Grecji, ale również mogli zintegrować się w grupie. W trakcie zajęć BHP z elementami pierwszej pomocy nauczyli się podstawowych zasad dotyczących bezpieczeństwa w zakładach praktyk. Po zakończeniu tych zajęć, które bez wątpienia były przydatne dla uczniów, nadszedł czas na przygotowania do wyjazdu. ?

Uczniowie wraz z opiekunami (p. Agnieszką Gortat, p. Emilią Kierzkowską i p. Jolantą Kozłowską) wyjechali do Grecji w terminie: 16 – 29 października 2022 r. Podróż autokarem trwała nieco ponad dobę. W trakcie jazdy mogliśmy podziwiać piękne krajobrazy Słowacji, Węgier, Serbii i Macedonii Północnej.

Po przyjeździe na miejsce zakwaterowaliśmy się w hotelu - „San Panteleimon”. Tego dnia uczniowie zapoznali się z opiekunami praktyk, miejscami zajęć oraz zasadami BHP i regulaminami. Na koniec dnia mieliśmy okazję przespacerowania się po malowniczej miejscowości -  Neos Panteleimonas, w której się zatrzymaliśmy. Od samego początku Grecja przywitała nas wysoką temperaturą i słoneczną pogodą. Dwunastodniowy pobyt w Grecji został zaplanowany na codzienne zajęcia praktyczne (w tygodniu) oraz wycieczki turystyczne w weekend i po praktykach.

 

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE W GRECJI

Praktyki były podstawowym elementem naszego pobytu w Grecji. Uczniowie odbywali zajęcia w zakładach pracy, ale również mieli niepowtarzalną okazję odwiedzenia corocznych targów Expo Agrotica w Thessalonikach. Wystawa dotyczyła maszyn i urządzeń stosowanych w greckim rolnictwie. Uczniowie mieli możliwość porozmawiania z przedstawicielami firm produkujących urządzenia, dzięki czemu mogli dowiedzieć się do czego one służą, jak są zbudowane, jakie systemy informatyczne można wykorzystać do ich programowania. Poza tym technolodzy żywności mogli zobaczyć urządzenia służące do obróbki wstępnej produktów rolnych. Natomiast technicy logistycy mieli możliwość zapoznania się z systemami dystrybucji produktów rolnych, które są stosowane w Grecji.

 W trakcie pobytu praktykanci odwiedzili również firmy produkujące oliwę z oliwek oraz tradycyjny ser feta. Na miejscu praktyk, każdy uczeń mógł skonfrontować swoją wiedzę teoretyczną z praktyką. Właściciele firm i ich pracownicy zajęli się grupami, aby zapoznać ich ze specyfiką miejsc pracy.

 Uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy praktyczne pod względem zawodów: logistycy, mechatronicy oraz technolodzy żywności. W dni robocze każda grupa uczęszczała na zajęcia praktyczne według przydzielonego harmonogramu.

 

Praktyki techników logistyków

Na zajęciach praktycznych młodzi logistycy zapoznali się z systemami logistycznymi wykorzystywanymi w europejskich, w tym greckich przedsiębiorstwach. Dodatkowo mieli możliwość pracowania w magazynach firmy „GEO Cleaning”, gdzie poznali sposoby magazynowania materiałów czystości oraz systemy służące do ich dystrybucji. Uczniowie codziennie realizowali program praktyk, który dotyczył:

- zapoznania z urządzeniami przeładunkowymi i manipulacyjnymi oraz procedurami obsługi,

- zapoznania i omówienia systemów monitorowania i rejestrowania ładunków,

- prowadzenia dokumentacji biurowej obowiązującej w przedsiębiorstwie,

- przyjmowania, wydawania, składania zamówienia i obsługi klienta,

- obliczania, analizowania oraz oceniania kosztów funkcjonowania logistyki,

- zapoznania z zasadami przyjmowania i dystrybucji korespondencji służbowej, zapoznania z zasadami organizacji spotkań służbowych i przepisów prawa dotyczącej tajemnicy służbowej.

 

Praktyki techników mechatroników

Uczniowie klas mechatronicznych także ciekawie spędzili podczas praktyk w Grecji. Mogli zapoznać się z nowymi programami informatycznymi systemów mechatronicznych stosowanych w greckich firmach. Ponadto część swoich praktyk spędzili w warsztatach, gdzie mogli poznać sposoby przeprowadzania pomiarów oraz konserwacji urządzeń. Podczas praktyk uczniowie wykonywali czynności/ zadania związane z:

- sporządzaniem szkiców części maszyn,

- sporządzaniem rysunków technicznych z wykorzystaniem technik komputerowych,

- doborem elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych do montażu urządzeń oraz systemów mechatronicznych,

- sporządzeniem dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej procesu remontu i naprawy maszyn,

- montażem i demontażem podzespołów i zespołów mechanicznych.

 

Praktyki techników technologii żywności

Młodzi technolodzy żywności mogli zapoznać się z produkcją greckich wyrobów cukierniczych, ale również innych tradycyjnych produktów i potraw. Uczniowie m.in. mieli okazję upiec tradycyjną baklawę z ciasta filo. Na miejscu praktyk zapoznali się również ze sprzętem służącym do produkcji żywności. W ramach zajęć uczniowie wraz z opiekunem praktyk odwiedzili lokalny targ, na którym poznali sezonowe surowce roślinne i zwierzęce, a także dowiedzieli się na co zwracać uwagę przy wyborze tych produktów. To były bardzo przydatne lekcje dla naszych młodych technologów żywności. W trakcie zajęć praktycznych uczniowie wykonywali czynności związane z:

- rozpoznaniem i rozróżnieniem maszyn i urządzeń potrzebnych do produkcji żywności,

- określeniem zastosowania przedmiotów potrzebnych do produkcji żywności,

- przygotowaniem mieszanek, roztworów i ciast,

- produkcją wyrobów cukierniczych,

- oceną organoleptyczną surowców, półproduktów i gotowych wyrobów ciastkarskich.

 

Uczniowie podczas zajęć w firmach mogli utrwalić sobie szkolny materiał z przedmiotów zawodowych, a także porównać polskie praktyki z greckimi. Dzięki czemu wyciągnęli wiele ciekawych wniosków, którymi mogli podzielić się w szkole po powrocie.

 

WYCIECZKI KRAJOZNAWCZE

W ramach programu kulturowego, który stanowił część naszego pobytu w Grecji, mogliśmy zwiedzić wiele urokliwych i historycznych miejsc. Na wycieczki jeździliśmy zazwyczaj po odbytych zajęciach praktycznych oraz w weekend. Podczas dwunastodniowego pobytu zwiedziliśmy:

  1. Kamienną wioskę Palaios Panteleimonas położoną na wysokości ok. 700 m n.p.m. w masywie Olimpu. Stary Pantaleimonas uznawany jest za najpiękniejszą miejscowość na Riwierze Olimpijskiej. Na stałe zamieszkuje ją tylko 14 rodzin. Pierwsze zabudowania w wiosce powstały w XIV w. Kamienne domy charakteryzują się macedońską architekturą. Obecnie zostały one zaadoptowane na hotele, restauracje, czy sklepiki z rękodziełem i pamiątkami. Widoki z wioski bez wątpienia są niesamowite.
  2. Drugie co do wielkości miasto w Grecji – Saloniki. Miejscowość tą odwiedziliśmy głównie ze względu na odbywające się w czasie naszego pobytu targi Expo Agrotica. Po praktykach mieliśmy okazję przejść się zabytkowymi uliczkami miasta oraz zwiedzić miejscowy targ.  
  3. Miejscowość Litochoro oraz wąwóz rzeki Enipeas, sięgający najwyższych szczytów Olimpu. Dzięki tej wyprawie mieliśmy okazję zobaczyć wannę Afrodyty oraz wodospady Zeusa.
  4. Rejs statkiem na wyspę Trikeri, w czasie którego mieliśmy okazję pływać w urokliwej zatoce oraz skakać do wody prosto ze statku. W docelowej miejscowości zwiedziliśmy klasztor, który został wzniesiony w znajdującym się najwyżej położonym miejscu na wyspie.
  5. Greckie Meteory, które w 1989 roku zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Formacje skalne zachwyciły nas swoim wyglądem i okazałością. Dodatkowo mieliśmy okazję zwiedzić jeden z prawosławnych klasztorów pod wezwaniem św. Warłama.
  6. Lokalny targ w Leptokarii, na którym mogliśmy skosztować miejscowych wyrobów, a także kupić świeże owoce i warzywa, które różnią się smakiem od ich polskich odpowiedników.
  7. Zamek Platamonas położony w miejscowości, w której mieszkaliśmy. Usytuowany jest on na wzgórzu, z którego można podziwiać przepiękne widoki.

 

Czas wolny od zajęć i wycieczek spędzaliśmy na pobliskiej plaży i spacerach po Neos Pantaleimonas. Bez wątpienia Grecja zachwyciła nas swoimi pejzażami, zabytkami, smakami oraz gościnnością mieszkańców. W trakcie pobytu uczestniczyliśmy w wieczorze greckim, na którym poznaliśmy tradycyjne tańce. Wyjazd dał nam możliwość zdobycia nowych umiejętności, ale także poszerzenia naszych horyzontów. To był niezapomniany czas dla nas wszystkich. Wspomnienia z tego wyjazdu zostaną z nami na zawsze!

 

Projekt nr 2022-1-PL01-KA121-VET-000063629 został współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

 

Emilia Kierzkowska

Data dodania: 2022-11-10 12:14:08
Data edycji: 2022-11-14 11:20:56
Ilość wyświetleń: 245

Coś się dzieje, ktoś się trudzi,
w Wańkowiczu się nie nudzi

Motto naszej szkoły

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej