Opcje widoku
Deklaracja dostępności
Reset

Wycieczka do Muzeum Historii Żydów Polskich Polin

W dniu 11 października br. klasa 5TL5 wraz z wychowawczynią panią Hanną Kossakowską oraz panią Agnieszką Krogulec udała się na wycieczkę do Warszawy.

Pierwszą atrakcją wyjazdu była wędrówka z przewodnikiem po terenach, gdzie znajdowało się  getto warszawskie. Szliśmy śladami bohaterów książki Hanny Krall pt. „Zdążyć przed Panem Bogiem”.  Trasa spaceru zaczęła się przy Muzeum Polin i  opierała się na wspomnieniach zawartych w wywiadzie, który pisarka przeprowadziła z Markiem Edelmanem. Zatrzymywaliśmy się przy różnych obiektach: przy Pomniku Bohaterów Getta, pomniku zbudowanym na ruinach bunkra przy ulicy Miłej 18, a także przy pomniku Umschlagplatz oraz zaznaczonej granicy getta warszawskiego. Rozmawialiśmy o bohaterstwie, dobrych uczynkach, cierpieniu oraz o życiu ludzi przebywających w getcie. Usłyszeliśmy historię, m.in. o Poli Lifszyc, która odnalazła swoją matkę w  tłumie skazanych na śmierć w obozie i dobrowolnie do niej dołączyła i o  Januszu Korczaku – lekarzu i pedagogu. On też mógł dalej żyć, ale podjął inną decyzję.

Spacer wzbudził w nas refleksje i dał wiele do myślenia. Pani przewodnik zaangażowała nas w rozmowę, abyśmy mogli  nie tylko przypomnieć sobie, co wiemy o losach Żydów w czasie II wojny światowej, ale i wyrazić swoje sądy i odczucia.

Kolejnym punktem naszej wycieczki były warsztaty o trzech religiach: chrześcijaństwie, judaizmie oraz islamie. Zagłębiliśmy się w ich wspólne korzenie, podobieństwa i różnice między nimi. Ciekawostką jest to, że wszystkie trzy religie odwołują się do wspólnego praojca, Abrahama. Poznaliśmy również swoich rówieśników Radka, Julię i Ilaydę, którzy opowiedzieli nam o swoich religiach.  Dowiedzieliśmy się,  jaka jest najważniejsza księga w ich religii oraz jak wygląda post i  miejsce modlitw. Rozmawialiśmy także o panujących stereotypach i wolności religijnej.

Dzięki tej wycieczce dowiedzieliśmy się wielu nowych i ciekawych rzeczy. Przypomnieliśmy sobie losy żydowskich powstańców i podzieliliśmy się swoim postrzeganiem bohaterstwa i obowiązku.

Zuzanna Pałuba kl.5TL5

Data dodania: 2023-10-17 08:51:23
Data edycji: 2023-10-17 08:57:45
Ilość wyświetleń: 344

Coś się dzieje, ktoś się trudzi,